Thursday, November 13, 2008

::.. Mengungkap Rasa, Memulakan Bicara ..::

Assalamu'alaikum... =)

Erm, x de apa pun sekadar saje-saje nak bercerita. Tengah-tengah mengelamun sorang-sorang tadi tetibe je teringat tentang beberapa perkara. Sekadar nak timbulkan persoalan, kenapa manusia ni cepat terasa yer? Kenapa manusia ni sesetengahnya sensitif sangat? Sebab selama ni tak de yang menegur ke? Ke sebab manje, dimanjakan di rumah dan orang sekeliling? Ke sebab ego? Atau sebab selama ni apa yg dilakukan, diterima dan disenangi oleh orang lain?

Susah, susah nak mentafsir apa yang tersirat di hati setiap orang.. Ada yang jenis sensitif tk sesetengah perkara (kiranya sensitip bertempat), ada yg sensitip je memanjang, x kira tempat, ada yang x nampak sensitip pn, (pandai kawal emosi kot).. tapi ada ke yang x sensitip langsung?
Mustahil la, sebab semua manusia dikurniakan perasaan.. Kesannya sangat besar. Dek kerana sensitip ni sahabat boleh jadi musuh, persahabatan boleh putus, kalau tak putus pun menjadi renggang, kerja-kerja boleh jadi tergendala...

Cumanya ana bukannya anti dengan golongan sensitip ni atau nak menyalahkan orang yang sensitip, sebab x salah pun jika seseorang ni sensitip, dia punya hak dan perasaan, dan udah fitrah kejadian macam tu, nak buat macam mana.. Sensitip boleh tapi biar kena pada masa dan tempatnya... Cumanya ana anti dengan golongan yang sensitip x bertempat, asal ditegur je nak melenting, nak terasa, diberi teguran tuk kebaikan diri dan kesedaran tapi dituduhnya orang lain tak memahami diri.. dituduhnya orang lain menghemtam diri..

Rasanya kebanyakan pembaca pernah menghadapi situasi begini, sama ada menghadapinya terhadap diri sendiri atau pengalaman rakan sendiri, atau berpengalaman buat ke orang lain macam situasi di atas.. Cumanya nak mengajak pembaca sama-sama berfikir

i. Kalau kita kata orang lain x memahami kita, tanya dulu diri sendiri adakah kita memahami
orang lain?
ii. Kalau kita kata orang lain selalu salah faham dengan kita tanya diri sendiri dulu adakah kita
tak salah faham dengan orang lain?
iii. Kalau kita slalu persoalkan knp orang lain tak faham kita, persoalkan balik apa kesilapan diri
kita sehingga menyebabkn orang lain salah faham terhadap kita?
iv. kalau kita nak orang lain memahami diri kita, kita dulu kena mulakan memahami diri orang
lain

Kesimpulannya kat sini, setiap apa yang berlaku, jangan kita asyik mulakan dengan persoalkan atau persalahkan orang lain tapi persoalkan dulu diri kita, cari kesalahan diri sendiri dulu, kemudian baru boleh nak persoalkan kesilapan orang lain. Bila slalu memulakn tindakan mempertikaikan kesalahan orang lain, tu yang menjadi berat hati nak menerima teguran dan pandangan orang lain. Terasa diri sendiri je bersalah dan slalu dipersalahkan..

Bilamana timbul perasaan sensitip/terasa ke dalam diri setiap individu neh, sape yer yang perlu dipersalahkan? Salahkan diri sendiri atau orang yang menegur? Salah diri sebab cepat terasa atau salah orang yang memberi teguran tak kena cara atau salah diri juga sebab tak cuba memahami niat orang yang memberi teguran tuk kebaikan diri sendiri? Banyak atau la.. fenin2.. kerumitan melanda diri..

Rumit, rumit.. persoalan yang susah hndk dirungkai.. rambut sama hitam tapi hati lain-lain..

0 comments: